31 Ogos 2009

~Adat belah ayah aku~

ini baju adat palembang..memang agak sarat..cuba bayang kan.semua tu ada la dalam 2-3 kilo.ape mak aku cakap,masa ngah bersanding tu,x sabar nak cepat..sbb x tahan berat.



ini songket palembang..mmg popular kat sana patern mcm ni..tapi murah dengan ringgit.beli 4pasang baru rm200-400


ngekk!!!..ini pelamin.tp org sana panggil kelamin.bahasa malaysia kelamin tu dah agak carut sikit,tapi kat sana kelamin ni pelamin tau.x minat la aku mcm ni.mcm tokong pon ada gak..sori ayah..cuma bagi komen sikit je ni.


jeng..jeng...jeng..ni adat sebelum naik pelamin..kaki di cuci dahulu..ape sbb pun x tau la.tp kalau dah adat..ikut kan aje la..


ini adat mesti kene patuh..makanan tu mesti kene makan..ayam kampung panggang..erk!! sedap la tu kot..lupa lak tanya mak ayah aku ni..ape sbb mesti kene makan



salah 1 pakaian pengantin tradisional palembang..diorg ni mmg wajib pakai songket..sana mmg fames ngan songket..



berat nye aku tgk..tgk je dah berat.mcm mana nak pakai ni.mungkin ayah aku akan soh aku buat jugak adat palembang ni..pas tu pakai mcm ni..addehh...tulun..tulun...





Ok..kali ni aku nak story adat pernikahan belah ayah aku.ayah aku ni org palembang (Sumatera Selatan).Tp dia ada campuran cina.Atuk dan Nenek belah ayah aku mmg org asli Palembang.Tp ayah aku lahir di malaysia dan jadi warga negara malaysia..Selepas Datuk aku meninggal,ayah aku dah lama juga tak jenguk sedara mara dia di sana.apa masalah nye pun aku x tau..insyaallah,kalau ada peluang,mmg aku nak gi sana..

jom kita saksi kan pernikahan adat palembang..

Template by:
Free Blog Templates