31 Ogos 2009

~Adat Belah mak ~

ni salah 1 pakaian pengantin bugis..diorg ni wajib ada pengiring..


ha..ni x ubah mcm baju pengantin mak aku...


pelamin nye pun lebih kurang sama..kaler pun semua nak sama..



haa..ni kisah adat mak aku pulak.mak aku ni berdarah bentan (bugis).
Bangsa yang pentingkan adat jugak ni.tp tu org lama2 la.mak aku ni x kisah sangat..ikut suka anak dia la..nak buat mcm mana..
tp aku nak story sikit ttg adat mak aku.
Sebulan sebelum nikah,anak dara x boleh kuar bilik selama sebulan n x leh pijak dapur..kecuali ke tandas la..hehe
makan kene hantar..minum kene hantar..x boleh pegang pisau..mcm2 lagi la pantang nye.
3 hari sebelum nak nikah..ppuan ni kene mandi bunga ngan mandi air kelapa muda.masa mandi tu kene bentang kain kuning 4 penjuru..setiap 4 penjuru org pegang kelapa dan pecah kan kelapa tu.Tapi mak aku cakap,zaman skrg ni org bugis pun dah jarang buat adat mcm tu..tingin lak nak rasa..hehehe..mesti lain dari yang lain.Pengantin dulu2 di 'pukau',kalau masih suci,ketika bersanding mata tertutup dan dalam keadaan tidak berapa sedar.tapi kalau mata terbuka terlolong je..ermm..entah ek.hehe..tp tu semua old patern..skrg dah x ada mcm tu lagi..

Template by:
Free Blog Templates